Voimasteluharjoitus

Aamuinen voimastelu. Harjoitus aamun voimaannuttamiseksi

Varaa harjoitukseen pari minuuttia aikaa.

Kun heräät, päätä viettää hetki siirtyäksesi unen mailta pehmeästi tähän hetkeen. Sinun ei tarvitse avata silmiäsi, voit pitää silmäsi kiinni aluksi.

Hengitä muutama kerta tietoisesti niin että siirrät huomiosi siihen miten juuri nyt hengität niin että ikään kuin palautat hengityksesi tähän hetkeen, herätät hengityksesi tietoiseksi.

Seuraa hengitystäsi muutaman hengenvedon verran. Sinun ei tarvitse muuttaa tai säädellä hengitystäsi mitenkään, voit antaa sen olla samalla kun ikään kuin seuraat sitä vierestä.

Seuraavaksi laajenna huomiosi koko kehoosi niin että voit tuntea miten makaat patjalla varpaanpäistä päälakeen asti. Viivy tässä hetken. Katso millainen on asentosi, miltä kehosi tuntuu juuri nyt, mitä tunteita tai aistimuksia huomaat nyt.

Käänny rauhallisesti ja hitaasti selällesi. Vie kätesi pään yläpuolelle suorina. Työnnä käsiäsi kauas yläpuolellesi samalla kun kurkotat varpaanpäitäsi toiseen suuntaan. Jännitä koko keho. Tunne venytys. Oikaise koko keho koko sen pituudelta jänteväksi ja suoraksi koko matkalta. Voit pidättää hengitystä venytyksen ajan, jos se tuntuu sinusta juuri nyt hyvältä tai hengittää normaalisti.

Palauta kädet vartalon viereen ja päästä irti kurottamisesta ja venyttämisestä. Hetken aikaa huomioi venytyksen vaikutukset kehossasi.

Nyt hiero hetken aikaa kämmeniäsi yhteen niin että voit aistia kämmenpohjiesi lämpiävän hiukan. Vie sitten kämmenpohjat suljettujen silmäluomiesi päälle kupeiksi. Aisti kämmenten lämpö. Hitaasti avaa silmäsi kämmenkuppien takana ja katso hetken aikaa kämmeniisi. Sitten hitaasti, rauhallisesti ja tietoisesti vie kämmeniäsi pois- ja ylöspäin kasvoistasi niin että kokoajan seuraat katseellasi kämmeniäsi. Vie kämmeniäsi niin kauas kuin pystyt. Sitten laske kätesi kehosi viereen. Katso hetken kaukaisuuteen, kattoon tai senkin yläpuolelle. Lepää avarassa  katseessa hetki, muutaman hengityksen verran.

Vielä vie huomiosi hengitykseesi samalla kuin olet tietoinen koko kehostasi, voit kuvitella että ikään kuin koko hengittäisi.

Toivota itsellesi hyvää päivää.

Kommentoi harjoitusta tai kerro omista kokemuksistasi alla olevassa kommenttiruudussa. Olisi hienoa, jos voisit myös ehdottaa aiheita tuleviin kirjoituksiini. Kommenttitilaan jätetyt viestit tulevat näkyviin nettisivuille. Jos haluat, että viestisi tulee vain minun luettavakseni, kirjoita yhteydenottolomakkeelle.

Tervetuloa

Tule seuraamaan blogiani

Jaan blogissani erilaisia harjoituksia, jotka ovat olleet avuksi tapaamilleni ihmisille. Näin sinäkin voit kokeilla, millaisia vaikutuksia niillä voisi olla sinun elämääsi. Harjoitukset ovat helppoja ja nopeasti toteutettavia.

Harjoitukset on tarkoitettu sekä sinulle, terapiassa oleva asiakkaani että sinulle, satunnainen lukija. Samalla toivon niiden kiinnostavan niin paljon, että jatkossa seuraat blogiani säännöllisesti.

Tänään julkaisen ensimmäisen harjoituksen, joka on mindfulness-harjoitus.

Tulevaisuudessa kirjoitan harjoitusten lisäksi aiheista, jotka ovat ajankohtaisia psykoterapiassa ja ihmisten elämässä, ja joista on pyydetty keskustelunavauksia ja tietoa. Merkitse blogi kirjanmerkkeihisi ja käy silloin tällöin katsomassa, mitä uutta olen kirjoittanut.

Kommentoi kirjoitustani tai kerro kokemuksistasi. Olisi hienoa, jos voisit myös ehdottaa aiheita tuleviin kirjoituksiini. Kommenttitilaan jätetyt viestit tulevat näkyviin nettisivuille. Jos haluat, että viestisi tulee vain minun luettavakseni, kirjoita yhteydenottolomakkeelle.

Mindfulness-harjoitus 1, hymy

Tämä mindfulness-harjoitus auttaa sinua
lisäämään myötätuntoa itseäsi kohtaaan

Terapeutit eivät tavallisesti jaa pikaohjeita tai muitakaan neuvoja. Usein ajatellaan, että onnellisuuden ja tasapainon saavuttaminen tapahtuu työlään taivalluksen ja kärsimyksen kautta.

Tässä on sinulle kuitenkin lyhyt ja yksinkertainen mindfulness-harjoitus, jota voit ainakin kokeilla. Kirjoitan harjoituksia pikku hiljaa lisää. Käy katsomassa silloin tällöin!

Mindfulness-harjoitus, johon riittää minuutti

Istuudu hetkeksi tuolille. Voit ajatella että istuudut vain minuutiksi. Minuutti riittää tällä kertaa.

Ota hyvä asento. Laita jalkapohjat mielellään lattiaa vasten, selkä niin suorassa kuin se tänään voi olla. Voit halutessasi sulkea silmäsi hetkeksi.

Voit hengittää pari kertaa syvempään, omaan tahtiin, sillä tavoin kuin se tänään on mahdollista. Kokeile, voitko hetken ajan huomioida koko kehosi ja asentosi tuolilla. Vain huomaa se. Sinun ei tarvitse muuttaa asentoasi tai arvioida sitä millään tavalla. Huomaa vain itsesi  istumassa tässä tuolissa juuri tässä hetkessä.

Siirrä sitten huomio sydämesi tienoille. Kokeile, voitko katsoa sydämesi aluetta hetken aikaa lempeästi ja pehmeästi.

Siirrä huomio kasvoihisi. Kuvittele lempeä hymynkare kasvoillesi. Voit aavistuksen verran kaartaa suupieliä hymyyn. Aivan aavistus riittää. Kuvittele miten hymy saa silmäsi sädehtimään, miten hymyn pehmeys leviää koko kasvoillesi.

Siirrä huomiosi takaisin sydämeesi. Kuvittele että hymy valaisee koko sydämesi. Aistit miten kasvosi ja rintakehäsi säteilevät hymyn lempeää valoa. Katso, voitko hymyillä sydämelläsi.
Kuulostele hetki ja huomaa miten hymy vaikuttaa juuri nyt.

Lopuksi siirrä huomio takaisin hengitykseen. Hengitä pari kertaa syvään. Päätä tämä mindfulness-harjoitus avaamalla silmäsi ja venyttelemällä, mikäli se tuntuu mukavalta.

Kommentoi kirjoitustani tai kerro kokemuksistasi alla olevassa kommenttiruudussa. Olisi hienoa, jos voisit myös ehdottaa aiheita tuleviin kirjoituksiini. Kommenttitilaan jätetyt viestit tulevat näkyviin nettisivuille. Jos haluat, että viestisi tulee vain minun luettavakseni, kirjoita yhteydenottolomakkeelle.