Mindfulness-harjoitus 1, hymy

Tämä mindfulness-harjoitus auttaa sinua
lisäämään myötätuntoa itseäsi kohtaaan

Terapeutit eivät tavallisesti jaa pikaohjeita tai muitakaan neuvoja. Usein ajatellaan, että onnellisuuden ja tasapainon saavuttaminen tapahtuu työlään taivalluksen ja kärsimyksen kautta.

Tässä on sinulle kuitenkin lyhyt ja yksinkertainen mindfulness-harjoitus, jota voit ainakin kokeilla. Kirjoitan harjoituksia pikku hiljaa lisää. Käy katsomassa silloin tällöin!

Mindfulness-harjoitus, johon riittää minuutti

Istuudu hetkeksi tuolille. Voit ajatella että istuudut vain minuutiksi. Minuutti riittää tällä kertaa.

Ota hyvä asento. Laita jalkapohjat mielellään lattiaa vasten, selkä niin suorassa kuin se tänään voi olla. Voit halutessasi sulkea silmäsi hetkeksi.

Voit hengittää pari kertaa syvempään, omaan tahtiin, sillä tavoin kuin se tänään on mahdollista. Kokeile, voitko hetken ajan huomioida koko kehosi ja asentosi tuolilla. Vain huomaa se. Sinun ei tarvitse muuttaa asentoasi tai arvioida sitä millään tavalla. Huomaa vain itsesi  istumassa tässä tuolissa juuri tässä hetkessä.

Siirrä sitten huomio sydämesi tienoille. Kokeile, voitko katsoa sydämesi aluetta hetken aikaa lempeästi ja pehmeästi.

Siirrä huomio kasvoihisi. Kuvittele lempeä hymynkare kasvoillesi. Voit aavistuksen verran kaartaa suupieliä hymyyn. Aivan aavistus riittää. Kuvittele miten hymy saa silmäsi sädehtimään, miten hymyn pehmeys leviää koko kasvoillesi.

Siirrä huomiosi takaisin sydämeesi. Kuvittele että hymy valaisee koko sydämesi. Aistit miten kasvosi ja rintakehäsi säteilevät hymyn lempeää valoa. Katso, voitko hymyillä sydämelläsi.
Kuulostele hetki ja huomaa miten hymy vaikuttaa juuri nyt.

Lopuksi siirrä huomio takaisin hengitykseen. Hengitä pari kertaa syvään. Päätä tämä mindfulness-harjoitus avaamalla silmäsi ja venyttelemällä, mikäli se tuntuu mukavalta.

Kommentoi kirjoitustani tai kerro kokemuksistasi alla olevassa kommenttiruudussa. Olisi hienoa, jos voisit myös ehdottaa aiheita tuleviin kirjoituksiini. Kommenttitilaan jätetyt viestit tulevat näkyviin nettisivuille. Jos haluat, että viestisi tulee vain minun luettavakseni, kirjoita yhteydenottolomakkeelle.

2 vastausta artikkeliin ”Mindfulness-harjoitus 1, hymy

  1. anne

    Hei! Olisiko sinulla tietoa ja/tai intoa kertoa cbm-terapiasta ja onko siihen mahdollisuutta tutustua lähemmin Suomessa? Kiitos.
    Ihanaa kevättä toivottaen 🙂

    Vastaa
    1. Laura Tainio Artikkelin kirjoittaja

      Hei!

      Kiitos kysymyksestä! CBM eli Cognitive Bias Modification sisältää nettialustalle luotuja harjoituksia, terapeuttisia tietokone”pelejä”, joita voi ladata netissä olevilta palvelutuottajilta. Myös puhelimeen voi ladata CBM-sovelluksia. En tiedä onko suomalaisia palvelunmyyjiä, mutta kielitaitoa ei peleihin varsinaisesti tarvita.

      Ohjelma perustuu siihen, että aina kun keskitämme huomioimme kielteiseksi koettuihin asioihin, meidän mantelitumakkeeksi (aivojen paniikkinappula) kutsuttu elin aivoissa aktivoituu, ja jolloin stressihormoneja vapautuu. Nämä stressihormonit voivat aiheuttaa ahdistuneisuutta, paniikkia, ärtyneisyyttä, stressiä ja masennusta.

      Jotkut meistä ihmisistä automaattisesti kiinnittävät ensisijaisesti huomiota kielteiseen informaatioon. Tietokoneohjelmalla muokataan tätä taipumusta opettelemalla kiinnittämään huomiota myönteisiin asioihin (kuten iloisiin ilmeisiin tai kauniisiin maisemiin) esimerkiksi klikkaamalla kuvasarjoista myönteiseksi koettuja kuvia. Tavoitteena on harjoittaa aivoja ensisijaisesti huomioimaan myönteistä informaatiota kielteisen sijasta. Pelaaminen on tällöin kuin ”aivomuskelin” treenaamista.

      Kaunista kevättä Sinulle!

      Vastaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *